mandag, juni 8

Dagstur Vancouver til Seattle

Friske og frejdige er vi allerede oppe klokken 04.00. Alfred er stadig plaget af jetlag, så igen får vi alle en god tidlig start på denne søndag. Sådan er det. Så må vi få det bedste ud af den tidlige start på dagen. Klokken 05.30 står vi i det underjordiske garageanlæg til Hotel Lord Stanley og pakker vores lejede Chevy Surburban til en dagsudflugt. Vi skal til USA. Google Maps siger 231 km og 2 timer 30 minutter til Seattle. Det klarer vi nemt frem og tilbage på en dag.

Hjemmefra havde vi talt om, hvad de forskellige dage i Vancouver kunne/skulle indeholde. En henkastet bemærkning om, at der kun er tre timers kørsel til USAs største by i det nordvestlige område, blev straks fanget, og en tur til Seattle blev lagt ind i programmet som et af de få faste punkter for turen.

Søndag blev valgt, fordi så er der gået en hel dag, siden vi landede og vi forestiller os, at trafikmængden på Highway 99 og 5 ikke er så voldsom. Alle pendlerne, der arbejder i Seattle, men bor nord for byen, holder forhåbentlig fri søndag. Den eneste ”dark horse” er grænseovergangen ved Peace Arch. Det at krydse grænsen til USA er altid en tidsmæssig bekostelig adfære og kan ikke planlægges eller sættes i system. Der er kun en ting, som virker. Det er tid, tid, masser af tid. At være i god tid og ikke have en stram deadline er det eneste, der virker overfor 100+ kilo tunge sortklædte amerikanske politibetjente med skudklare skydere ved hoften. Hele tiden være venlig, ingen hævede stemmer – det giver kun en længere og mere besværlig ”adgang” til USA.

De første 52 km og 45 minutter glider vi lydløst mod syd i vores sorte udlejningsbil. Ingen trafik. Vi har først gaderne i Vancouver og derefter Highway 99 for os selv. Lige indtil vi krydser 49. breddegrad. Så holder vi der.

Grænsen til USA
Vi holder i kø. Tre baner er åbne, men alligevel snegler bilerne sig frem mod USA. Efter 35 minutter er der nu kun tre biler foran os, inden vi når grænsekontrollen. Fremme ved grænsekontrollen kommer de sædvanlige spørgsmål:
”Where are you from?”
”Denmark.”
”What is the purpose of this trip?”
“We are on vacation in Canada and just on a daytrip to Seattle.”
“OK. I need you to park the car and come inside.”

De rødbedefarvede pas og dialekten afslører os straks. Som sædvanlig, ingen veje udenom. Vi må igennem immigrationen. I de seneste ti år og mere end ti grænsekrydsninger er jeg kun en gang sluppet for turen gennem immigrationen.

Så følger 20 minutters venten, hvor vi udfylder I95-indrejsepapirer og bliver udspurgt om vores intensioner i USA. Efter at vi voksne har afleveret en kopi af vores fingeraftryk, kan vi 6$ pr. person fattigere forlade immigrationen. Vi føler os som småkriminelle, der er lukket ind i Guds eget land. Det kræver sukker. Vi skal have morgenmad. Igen bliver det Denny’s Restaurant.

Se mere om Denny’s på http://www.dennys.com

Morgenmad er måske ikke den rigtige betegnelse. Det var et overvældende morgenmåltid med pandekager, bacon, toast, peanutbutter, marmelade, pølser, røræg. Min svigerfar valgte en ekstra portion pandekager med jordbær og flødeskum, masser af flødeskum. Alt er stort i USA, også morgenmadsportionerne.

Vi er klar til action. Shopping action. Vi stopper ved en Walmart og køber ind, inden vi stopper for endnu mere shopping ved Seattle Premium Outlets i Tulalip, nord for Seattle.

Se mere på http://www.premiumoutlets.com/seattle

Med stor rabat sælger Outlet-butikkerne sidste års collectioner fra Adidas, Ann Taylor, Banana Republic, BCBG Max Azria, Burberry, Calvin Klein, Coach, Gap, Guess, J.Crew, Kenneth Cole, Nike, Ralph Lauren, Restoration Hardware, Tommy Hilfiger og flere.

Seattle, USA
Endelig er vi klare til at køre det sidste stykke til Seattle. Turen indtil og gennem byen går fint. Seattle er økonomisk og arbejdsmæssigt defineret af nogle få store arbejdspladser. Boeing og Microsoft er altoverskyggende, men også Adobe og Amazon kalder Seattle for hjem.

Vi kommer ind i centrum af Seattle og parkerer ikke langt fra Pike Place Market. En markedsplads fyldt med boder, hvor der fremvises masser af velduftende blomster og opfindsomme træskærerarbejder. Der kommer laks ”flyvende” henover disken hos fiskemanden, mens gadebilledet udenfor er pakket med gadeoptræden. Det er Pike Place - målet for Seattle-turen.

Pike Place Market er en af Seattle største turistattraktionen. Markedet består af flere bygninger i flere niveauer med udsigt mod havnefronten i Seattle. Pike Place Market opstod i 1907 for at give lokale landmænd mulighed for at sælge deres varer. Markedet har i flere omgange været truet af nedrivning, men er i dag en kulturinstitution på linje med Seattle Art Museum. Hvert år kigger ti mio. besøgende forbi Pike Place Market.

Se mere om Pike Place Market på http://www.pikeplacemarket.org

Se mere om de flyvende laks hos Pike Place Fish på http://www.pikeplacefish.com/

Vores øjne og hjerner er forspist af de mange småboder og deres fristende tilbud. Vi trækker os en blok tilbage fra markedet til hjørnet af 1st Ave og Pike Street. Kun et par hundede meter fra hovedindgangen til Pike Place Market. Vi finder et bord på Startbucks og forsyner os med sandwich, kager og god kaffe. Starbucks-kaffekæden er opstået i Seattle og den allerførste Starbucks butik ligger lige om hjørnet på den anden side af Pike Place Market – den eneste kædebutik i forbindelse med markedet. Starbucks findes i dag på alle gadehjørner i de amerikanske storbyer. Med undtagelse af Salt Lake City, hvor mormorn-troen ikke tillader den sorte bønne-stimulans.

Det er blevet eftermiddag og efter at have indåndet søndagsatmosfæren i og ved Pike Place Market, kører vi igen nordpå mod Canada. Samme vej tilbage som vi kom af. Ingen problemer med at komme tilbage ind i Canada. Både Asta og Alfred sover, da vi krydesede grænsen, og vi bliver heldigvis ikke nødt til at vække dem, men kan efter 15 sekunders stop fortsætter ind i Canada

Fakta om søndag den 7. juni
Oplevelser: Seattle Premium Outlets - Seattle - Pike Place Market.
Rute: Lord Stanley – Georgia Street – Burrad Street – Granville Street – Highway 99 – USA -